info@monasi.ro

CDR îngrijorată de cheltuielile pentru alegerile locale

CDR îngrijorată de cheltuielile pentru alegerile locale

Mediul afacerilor din România se arată îngrijorată de modul în care se cheltuie banii publici pentru alegerile locale pe perioada pandemiei.

Reprezentanţii Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR), organizaţia care reuneşte cele mai mari companii din România dintre care majoritatea multinaţionale, arată că sănătatea economică a României depinde de prudenţa şi eficienţa în cheltuirea banilor publici şi de o politică bugetară care să prioritizeze investiţiile cu efect multiplicator în economie.

Mesajul organizaţiei vine în contextul apropiatelor alegeri locale şi parlamentare şi atrage atenţia asupra riscului de adâncire a deficitului bugetar prin măsuri populiste, luate din raţiuni electorale.

„În condiţiile încetinirii economice globale şi contracţiei economiei interne previzibile încă din prima jumătate a acestui an, mediul de afaceri este profund îngrijorat de lipsa de sustenabilitate a creşterii cheltuielilor pentru pensii sau pentru alte categorii de cheltuieli care nu au asigurată o sursă de finanţare“, spun reprezentanţii CDR.

În acelaşi timp, CDR reiterează urgenţa reformelor care vor rezulta în eficientizarea cheltuielilor bugetare, inclusiv reforma administraţiei publice, în sensul eficientizării serviciilor publice, optimizării numărului de angajaţi şi profesionalizării funcţionarilor.

O estimare modestă a cheltuielilor statului cu alegerile şi finanţarea partidelor, în 2020, este de 700-800 mil. lei (200 mil. lei pentru finanţarea partidelor în afara campaniei; 200 mil. lei, rambursări pentru cheltuielile din alegerile locale; 100 mil. lei, rambursări pentru cheltuielile din alegerile parlamentare; 100 mil. lei, cheltuielile guvernului pentru organizarea alegerilor locale şi alte 100 mil. lei pentru organizarea alegerilor generale)

De la alegerile locale şi legislative din 2016 şi până astăzi, costul finanţării forma­ţiunilor politice a crescut substanţial, de la 14,5 milioane de lei în 2016, la 252 mil. lei în 2019 – adică de 18 ori. Finanţarea a crescut pentru că legea de finanţare a partidelor a fost modificată şi permite o finanţare pentru partide de la 0,02% din PIB până la 0,04% din PIB (dublu faţă de legea anterioară). Pe de altă parte, finanţarea a crescut şi pentru că PIB-ul a crescut – evident că nu de 18 ori, dar creşte şi numărul celor înscrişi în cursă.

Finanţarea de la bugetul de stat a partidelor înseamnă însă costul lor de susţinere în afara campaniilor electorale. Legea finanţării partidelor, 334/2006, face dinstincţie între finanţarea în afara campaniei (finanţare care vine de la stat, contribuţii, sponsorizări, activităţi proprii) şi finanţarea din campaniile electorale (care exclude, iniţial, fondurile publice, drept la rambursare, la final de alegeri, având partidele/candidaţii independenţi care au obţinut 3% din voturi la nivel naţional/local). Finanţarea în campanie, care presupune, aşadar, să-ţi susţii financiar  propria-ţi cauză, este mult mai limitată decât în afara campaniei. Dar şi aici nivelul cheltuielilor a crescut puternic pentru că grila de sponzorizare face trimitere la salariul minim brut pe economie, care s-a dublat în ultimii ani.

* CDR este o iniţiativă privată construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi şi reuneşte organizaţii precum Camera Americană de Comerţ în România (AmCham), Camera Franceză de Comerţ în România (CCIFER), Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederaţia Patronală Concordia (CPC) şi Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Membrii CDR contribuie voluntar cu resursele şi expertiza necesare formulării unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri.

Companiile reprezentate de cele 25 de organizaţii de afaceri membre ale CDR angajează peste un milion de oameni şi generează aproximativ 50% din PIB.

Alăturați-vă comunității noastre: Grupul micilor antreprenori din România

Lasă un răspuns